VŠEOBECNÉ ÚDAJE O LIETADLE
LietadloL-29
Stručná charakteristika lietadla

Lietadlo L-29 je dvojmiestny, jednomotorové prúdové lietadlo navrhnuté na základný aj pokračovací výcvik pilotov.
Toto lietadlo umožňuje letecký výcvik na rôznych typoch vzletových a pristávacích dráh – betónových, trávnatých aj pieskových. Vzlety a pristátia sú možné aj na uvalcovanej snehovej prikrývke alebo čiastočne zľadovatenej dráhe, avšak vyžadujú zvýšenú opatrnosť.
Lietadlo poháňa motor M-701c500 s radiálnym kompresorom a jednostupňovou plynovou turbínou.
L-29 je schopné vykonávať široké spektrum akrobatických manévrov, ako sú premety, zvraty, výkruty, súvraty a ďalšie prvky vyššej pilotáže. Ovládanie je presné, lietadlo si zachováva stabilitu a dobrú riaditeľnosť počas celého rozsahu rýchlostí a ľahko sa vyberá z vývrtky.
Kabína je navrhnutá s dôrazom na pohodlie a funkčnosť – ponúka vynikajúci výhľad, automatickú reguláciu tlaku a teploty vzduchu, ako aj logicky rozmiestnené prístroje, ktoré uľahčujú prácu pilota.
L-29 je vybavené dostatočným vybavením na bezpečné lety vo dne aj v noci, vrátane sťažených poveternostných podmienok.
Údržba lietadla je jednoduchá a zvládne ju nielen letecký personál, ale aj inžiniersko-technický tím bez zbytočnej náročnosti.
LietadloL-29
Základné konštrukčné charakteristiky lietadla
Lietadlo L-29 je stredokrídly jednoplošník s priamym krídlom lichobežníkového tvaru. Je vybavené výsuvnými pristávacími klapkami a od 3. výrobnej série aj automaticky prestaviteľným stabilizátorom.
Pretlaková kabína je rozdelená na dva pilotné priestory – predný pre žiaka a zadný pre inštruktora. Tieto priestory sú od seba oddelené prepážkou. Pri samostatných letoch sa ovládanie lietadla vykonáva výhradne z predného priestoru. Ak predný priestor nie je obsadený, lety zo zadného priestoru sú prísne zakázané.
Trup lietadla je konštrukčne rozdelený na tri časti, čo uľahčuje prístup k palivovým nádržiam a motoru. Krídlo má lichobežníkový tvar a skladá sa z troch častí. Jeho stredná časť (centroplán) je pevne spojená so strednou časťou trupu a slúži ako upevňovací bod pre hlavné podvozkové nohy. Vonkajšie časti krídla sú s centroplánom spojené čapmi.
Smerové kormidlo je pripevnené ku kýlu, ktorý je pevne spojený s trupom. Stabilizátor a výškové kormidlo sú umiestnené v hornej časti kýlovej plochy. Od 3. výrobnej série je stabilizátor automaticky nastaviteľný do troch polôh, čím sa zjednodušuje pilotáž pri vysunutých pristávacích klapkách. Stabilizátor sa prestavuje podľa vychýlenia klapiek – pri ich vysúvaní aj zasúvaní systém automaticky upraví stabilizátor tak, aby minimalizoval zaťaženie riadiacej páky.
Kormidlá sa ovládajú mechanicky pomocou tiahel, pričom lietadlo nemá hydraulické zosilňovače. Výškové kormidlo je vyvažované mechanicky, taktiež pomocou tiahel.
Hydraulický systém ovláda podvozok, pristávacie klapky a brzdiace štíty. Brzdiace štíty sa automaticky vysúvajú pri dosiahnutí rýchlosti Mach 0,7.
Pod krídla možno pripevniť dve prídavné palivové nádrže s objemom 150 litrov. Samotný palivový systém pozostáva z dvoch trupových nádrží s objemom 670 a 360 litrov, doplnených o dve prídavné nádrže.
Podvozok je trojkolesový a zasúvateľný – predná noha sa zasúva dopredu do trupu, zatiaľ čo hlavné podvozkové nohy sa sklápajú do krídel smerom k trupu. Ovládanie je hydraulické.
Pristávacie klapky sú výsuvné do troch polôh – pre vzlet, pristátie a let. Ak sú vysunuté, je možné ich zasunúť manuálne alebo automaticky pri dosiahnutí rýchlosti 290 ± 10 km/h. Pri vyššej rýchlosti sa klapky nevysunú.
Hydraulická a vzduchová sústava
Hydraulická sústava pozostáva z hlavného a núdzového okruhu. Hlavný okruh, udržiavaný tlakom 110 atm pomocou čerpadla poháňaného motorom, zabezpečuje ovládanie podvozku, klapiek a brzdiacich štítov. Núdzový okruh je samostatný, ovládaný ručným ventilom, a postačuje na jednorazové vysunutie podvozku a klapiek v prípade poruchy hlavného okruhu.
Vzduchová sústava zahŕňa dva samostatné systémy. Prvý systém, umiestnený v prednej časti trupu, obsahuje hlavný a núdzový okruh – ovládajú brzdy podvozku, utesnenie krytu kabíny a núdzový odhod krytov kabíny. Druhý systém sa nachádza v zadnom kryte a zabezpečuje jeho utesnenie. Núdzový odhod krytov kabíny a aktivácia katapultáže sú riadené vzduchovými pracovnými valcami ovládanými elektromagnetickými ventilmi.
Kyslíková sústava
Lietadlo je vybavené systémom dodávky kyslíka pre výškové lety. Pri lete nad 4000 metrov je povinné používať kyslíkovú masku a padákový dýchací systém.
Počas manévrov pri vyšších preťaženiach môže dochádzať k dočasnému odkrveniu hornej časti tela. Preto je L-29 vybavené preťažením kompenzačným systémom AD-5 v kombinácii s pretlakovými oblekmi (PPK-1, VKK-2, VKK-3, VKK-4), ktoré zabezpečujú normálne pracovné podmienky pilota aj pri maximálnom dovolenom preťažení.
Pri použití oblekov PPK-1, VKK-2 alebo VKK-3 je potrebné nastaviť hlavicu automatu AD-5 na „MINIMUM“. Pri obleku VKK-4 sa hlavica nastavuje na „MAXIMUM“.
Poznámka: Pri použití výškových kompenzačných oblekov sa využíva iba systém proti preťaženiu, pričom kompenzačná časť odevu zostáva neaktívna.
Rádiové a navigačné vybavenie
Lietadlo L-29 (výrobné číslo 29 4645) je vybavené nasledujúcimi systémami:
– Spojovacia rádiová stanica Becker RT6201 (COM 1)
– Záložná spojovacia rádiová stanica VOR/ILS Garmin GNC 255A (COM 2)
– Audio panel GMA 340
– Odpovedač (Mode S) Garmin GTX 330
– 2× satelitná navigácia GPS Garmin Aera 550
– Núdzový polohový vysielač ELT AK-451-2-D (AF-AP)
LietadloL-29
Hlavné údaje o lietadle a motore
A. Lietadlo
Rozpätie | 10,3 m |
Dĺžka | 10,8 m |
Výška | 3,1 m |
Plocha krídla | 19,8 m² |
Hmotnosť prázdneho lietadla L-29 | 2364 kg |
Normálna vzletová hmotnosť lietadla L-29 | 3324 kg |
Maximálna vzletová hmotnosť lietadla L-29 | 3586 kg |
Plocha vztlakových klapiek | 2,77 m² |
Plocha krídielok | 1,50 m² |
Výchylky krídielok | + – 15° |
Rozpätie vodorovných chvostových plôch | 3,34 m |
Plocha vodorovných chvostových plôch | 3,31 m² |
Výchylka výškového kormidla | |
– hore | 32° + – 1° |
– dole | 18° + – 1° |
Výchylka vyvažovacej plôšky: | |
– hore | 11° + – 1° |
– dole | 20° + – 2° |
Výchylka stabilizátoru pri polohe vztlakových klapiek: | |
– 0° | – 0°15´ + – 5´ |
– 15° | – 1°40´ + 40´ – 15´ |
– 30° | – 3°40´ + – 10´ |
Plocha zvislých chvostových plôch | 2,034 m² |
Uhol šípu zvislých chvostových plôch | 37,5° |
Výchylka smerového kormidla | 25°+ – 1° |
Tlak v pneumatikách: | |
– predné | 2,2 + 0,5 kp/cm² |
– hlavné | 5,5 + 0,5 kp/cm² |
B. Motor
Typ motora | M-701c500 |
Smer otáčania rotoru | Ľavotočivý v smere letu |
Stlačenie kompresoru pri otáčkach n = 100 % | 4,34 |
Prietočná hmotnosť vzduchu pri otáčkach n = 100 % | 16,7 kg/s |
Palivo | JET A1 |
Olej | SHELL ASTO 3SP, MK – 8p, MS – 8p |
Prepočítaný ťah motoru pri otáčkach n = 100 % | 890 – 40 kp |
Hmotnosť suchého motora | 335 kg+ 2,5 % |
Maximálny priemer motora | 889 mm |
Maximálna výška motora | 980 mm |
Dĺžka motora upevňovacia príruba – predlžovacia rúra | 1848 mm |
Celková dĺžka motora | 2113 mm |
Kompresor | odstredivý, jednostupňový s jednostranným vstupom |
Počet a typ spaľovacích komôr | 7 – trubková |
LietadloL-29
Vzletové charakteristiky lietadla
Podmienky: vzlet z betónovej dráhy, pristávacie klapky vysunuté na 15°, maximálne otáčky motora
Vzletová hmotnosť lietadla | 3550 kg | 3280 kg |
Dĺžka rozbehu do odpútania | 740 m | 600 m |
Vzdialenosť od odpútania do H = 25 m | 630 m | 500 m |
Celková dĺžka vzletu do H = 25 m | 1370 m | 1100 m |
Doba rozbehu do odpútania | 31,3 s | 25 s |
Doba stúpania od odpútania do H = 25 m | 15,1 s | 12,1 s |
Celková doba vzletu do H = 25 m | 46,4 s | 37,1 s |
Rýchlosť pri odpútaní | 170 km/h | 160 km/h |
LietadloL-29
Pristávacie charakteristiky lietadla
Podmienky: suchá pristávacia betónová plocha, intenzívne brzdenie, pristávacie klapky vysunuté na 30°
Poznámka: Pri pristávaní na trávnatú plochu, alebo na plochu pokrytú nezhutneným snehom sa dĺžka výbehu skracuje. Pri pristátí na mokrú, alebo zľadovatelú plochu sa dĺžka výbehu predlžuje, pretože nie je možné použiť brzdy v plnom rozsahu. Uvedené charakteristiky vzletu a pristátia platia pre podmienky MSA (p = 760 mmHg, t = 15°C) a bezvetrie. Vzletové a pristávacie charakteristiky jednotlivých sérií lietadiel sa navzájom prakticky nelíšia.
Dĺžka letovej časti pristátia | 520 m |
Dĺžka výbehu | 480 m |
Celková dĺžka pristátia z H = 25 m | 1000 m |
Rýchlosť kĺzania pred pristátím | 180 km/h |
Rýchlosť dosadnutia | 145 km/h |
Pristávacia hmotnosť | 3240 kg |
LietadloL-29
Letové obmedzenia
a, lietadlo bez podvesených bremien:
Maximálna dovolená rýchlosť pre:
- lietadlá 4. a ďalšej série – v max. = 800 km/h podľa širokej ručičky od výšky H = 0 do H = 1900 m
Maximálne dovolené číslo M pre:
- lietadlá 4. a ďalšej série – M max. = 0,75 pre H = 1900 m
Maximálny prevádzkový násobok zaťaženia pre normálnu letovú hmotnosť je v rozmedzí – 4 až +8 g pre lietadlá všetkých sérií
Statický dostup lietadla je 10 600 m pre lietadlá všetkých sérií
Upozornenie: Maximálna povolená výška letu je 7000 m. Nad túto výšku nie je zabezpečený stabilný chod motora.
b, lietadlo s podvesenými bremenami:
Maximálna dovolená rýchlosť pre:
- lietadlá bez podvesov v max. = 735 km/h podľa širokej ručičky od výšky H = 0 do H = 3200 m
- lietadlá 4. a ďalšej série – v max. = 800 km/h podľa širokej ručičky od výšky H = 0 do H = 700 m
Maximálne dovolené číslo M pre:
- lietadlá 4. a ďalšej série – M = 0,7 pre H viac ako 700 m
Maximálny prevádzkový násobok zaťaženia pre normálnu letovú hmotnosť je v rozmedzí – 3,5 až +7 g pre lietadlá všetkých sérií
Statický dostup lietadla je 9500 m pre lietadlá všetkých sérií
Upozornenie: Maximálna povolená výška letu je 7000 m.
c, obmedzenia platné pre lietadlá všetkých sérií:
Maximálna rýchlosť pre vysunutie podvozku …………………………..………. 290 km/h
Maximálna rýchlosť pre vysunutie pristávacích klapiek …………………… 270 km/h
Maximálna rýchlosť vetra z 90° pre vzlet a pristátie ………………………..… 12 m/s
Let s jedným pilotom je povolený len z prednej kabíny.
Let na chrbte je povolený po dobu 15 sekúnd. Opakovaný let na chrbte je povolený až po 30 sekundách horizontálneho letu. Táto doba je nutná na doplnenie palivovej nádrže pre let na chrbte. Počet letov na chrbte je obmedzený tlakom oleja. Ak tlak oleja poklesne pod 1,2 kp/ cm2 a pri horizontálnom lete sa nezvýši, je nutné do 10 minút pristáť.
Najvyššie dovolené rýchlosti pri brzdení na zemi:
Množstvo paliva v litroch | Najvyššia dovolená rýchlosť brzdenia v km/h |
1300 L | 140 km/h |
1000 L | 145 km/h |
700 L | 150 km/h |
400 L | 160 km/h |
LietadloL-29
Hlavné pracovné režimy motora M-701c500
M – 701c500 | ||
Voľnobeh na zemi | Otáčky / min ( % ) | 35 – 39 % |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | max. 550 °C | |
Tlak oleja ( kp/cm2 ) | min. 0,5 kp/cm2 | |
Doba chodu motora | 10 min | |
Voľnobeh v H = 1000m | Otáčky / min ( % ) | 74,8 % |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | max. 550 °C | |
Tlak oleja ( kp/cm2 ) | min. 0,5 kp/cm2 | |
Doba chodu motora | neobmedzene | |
Cestovný režim | Otáčky / min ( % ) | 94 % |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | 600°C | |
Tlak oleja ( kp/cm2 ) | 1,8 – 2,5 kp/cm2 | |
Doba chodu motora | neobmedzene | |
Nominálny režim | Otáčky / min ( % ) | 97 % |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | 635°C | |
Tlak oleja ( kp/cm2 ) | 1,8 – 2,5 kp/cm2 | |
Doba chodu motora | neobmedzene | |
Maximálny režim | Otáčky / min ( % ) | 100 % + 0,5 – 1,3 |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | Hp < 5 km – 700 °C | |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | Hp <= 6 km – 705 °C | |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | Hp <= 8 km – 705 °C | |
Teplota výstupných plynov ( °C ) | Hp <= 10 km – 715 °C | |
Tlak oleja ( kp/cm2 ) | 1,8 – 2,5 kp/cm2 | |
Teplota oleja ( °C ) | max.110°C | |
Doba chodu motora: – na zemi | 2 min | |
Akcelerácia | Prestavenie POM z voľnobehu na maximál | 1 – 2 s |
Teplota výstupných plynov krátkodobo | 730°C | |
Doba akcelerácie | na zemi max. 12 s do Hp = 5 km 14 s | |
Povolené prekmity | 5 prekmitov s max. prekmitom do 101,5 % |