VŠEOBECNÉ ÚDAJE O LIETADLE

LietadloL-29

Stručná charakteristika lietadla

24dd394621b61234f00996b292a97c5d

Lietadlo L-29 je dvojmiestny, jednomotorové prúdové lietadlo navrhnuté na základný aj pokračovací výcvik pilotov.

Toto lietadlo umožňuje letecký výcvik na rôznych typoch vzletových a pristávacích dráh – betónových, trávnatých aj pieskových. Vzlety a pristátia sú možné aj na uvalcovanej snehovej prikrývke alebo čiastočne zľadovatenej dráhe, avšak vyžadujú zvýšenú opatrnosť.

Lietadlo poháňa motor M-701c500 s radiálnym kompresorom a jednostupňovou plynovou turbínou.

L-29 je schopné vykonávať široké spektrum akrobatických manévrov, ako sú premety, zvraty, výkruty, súvraty a ďalšie prvky vyššej pilotáže. Ovládanie je presné, lietadlo si zachováva stabilitu a dobrú riaditeľnosť počas celého rozsahu rýchlostí a ľahko sa vyberá z vývrtky.

Kabína je navrhnutá s dôrazom na pohodlie a funkčnosť – ponúka vynikajúci výhľad, automatickú reguláciu tlaku a teploty vzduchu, ako aj logicky rozmiestnené prístroje, ktoré uľahčujú prácu pilota.

L-29 je vybavené dostatočným vybavením na bezpečné lety vo dne aj v noci, vrátane sťažených poveternostných podmienok.

Údržba lietadla je jednoduchá a zvládne ju nielen letecký personál, ale aj inžiniersko-technický tím bez zbytočnej náročnosti.

LietadloL-29

Základné konštrukčné charakteristiky lietadla

Lietadlo L-29 je stredokrídly jednoplošník s priamym krídlom lichobežníkového tvaru. Je vybavené výsuvnými pristávacími klapkami a od 3. výrobnej série aj automaticky prestaviteľným stabilizátorom.

Pretlaková kabína je rozdelená na dva pilotné priestory – predný pre žiaka a zadný pre inštruktora. Tieto priestory sú od seba oddelené prepážkou. Pri samostatných letoch sa ovládanie lietadla vykonáva výhradne z predného priestoru. Ak predný priestor nie je obsadený, lety zo zadného priestoru sú prísne zakázané.

Trup lietadla je konštrukčne rozdelený na tri časti, čo uľahčuje prístup k palivovým nádržiam a motoru. Krídlo má lichobežníkový tvar a skladá sa z troch častí. Jeho stredná časť (centroplán) je pevne spojená so strednou časťou trupu a slúži ako upevňovací bod pre hlavné podvozkové nohy. Vonkajšie časti krídla sú s centroplánom spojené čapmi.

Smerové kormidlo je pripevnené ku kýlu, ktorý je pevne spojený s trupom. Stabilizátor a výškové kormidlo sú umiestnené v hornej časti kýlovej plochy. Od 3. výrobnej série je stabilizátor automaticky nastaviteľný do troch polôh, čím sa zjednodušuje pilotáž pri vysunutých pristávacích klapkách. Stabilizátor sa prestavuje podľa vychýlenia klapiek – pri ich vysúvaní aj zasúvaní systém automaticky upraví stabilizátor tak, aby minimalizoval zaťaženie riadiacej páky.

Kormidlá sa ovládajú mechanicky pomocou tiahel, pričom lietadlo nemá hydraulické zosilňovače. Výškové kormidlo je vyvažované mechanicky, taktiež pomocou tiahel.

Hydraulický systém ovláda podvozok, pristávacie klapky a brzdiace štíty. Brzdiace štíty sa automaticky vysúvajú pri dosiahnutí rýchlosti Mach 0,7.

Pod krídla možno pripevniť dve prídavné palivové nádrže s objemom 150 litrov. Samotný palivový systém pozostáva z dvoch trupových nádrží s objemom 670 a 360 litrov, doplnených o dve prídavné nádrže.

Podvozok je trojkolesový a zasúvateľný – predná noha sa zasúva dopredu do trupu, zatiaľ čo hlavné podvozkové nohy sa sklápajú do krídel smerom k trupu. Ovládanie je hydraulické.

Pristávacie klapky sú výsuvné do troch polôh – pre vzlet, pristátie a let. Ak sú vysunuté, je možné ich zasunúť manuálne alebo automaticky pri dosiahnutí rýchlosti 290 ± 10 km/h. Pri vyššej rýchlosti sa klapky nevysunú.

Hydraulická a vzduchová sústava

Hydraulická sústava pozostáva z hlavného a núdzového okruhu. Hlavný okruh, udržiavaný tlakom 110 atm pomocou čerpadla poháňaného motorom, zabezpečuje ovládanie podvozku, klapiek a brzdiacich štítov. Núdzový okruh je samostatný, ovládaný ručným ventilom, a postačuje na jednorazové vysunutie podvozku a klapiek v prípade poruchy hlavného okruhu.

Vzduchová sústava zahŕňa dva samostatné systémy. Prvý systém, umiestnený v prednej časti trupu, obsahuje hlavný a núdzový okruh – ovládajú brzdy podvozku, utesnenie krytu kabíny a núdzový odhod krytov kabíny. Druhý systém sa nachádza v zadnom kryte a zabezpečuje jeho utesnenie. Núdzový odhod krytov kabíny a aktivácia katapultáže sú riadené vzduchovými pracovnými valcami ovládanými elektromagnetickými ventilmi.

Kyslíková sústava
Lietadlo je vybavené systémom dodávky kyslíka pre výškové lety. Pri lete nad 4000 metrov je povinné používať kyslíkovú masku a padákový dýchací systém.

Počas manévrov pri vyšších preťaženiach môže dochádzať k dočasnému odkrveniu hornej časti tela. Preto je L-29 vybavené preťažením kompenzačným systémom AD-5 v kombinácii s pretlakovými oblekmi (PPK-1, VKK-2, VKK-3, VKK-4), ktoré zabezpečujú normálne pracovné podmienky pilota aj pri maximálnom dovolenom preťažení.

Pri použití oblekov PPK-1, VKK-2 alebo VKK-3 je potrebné nastaviť hlavicu automatu AD-5 na „MINIMUM“. Pri obleku VKK-4 sa hlavica nastavuje na „MAXIMUM“.

Poznámka: Pri použití výškových kompenzačných oblekov sa využíva iba systém proti preťaženiu, pričom kompenzačná časť odevu zostáva neaktívna.

Rádiové a navigačné vybavenie
Lietadlo L-29 (výrobné číslo 29 4645) je vybavené nasledujúcimi systémami:

– Spojovacia rádiová stanica Becker RT6201 (COM 1)

– Záložná spojovacia rádiová stanica VOR/ILS Garmin GNC 255A (COM 2)

– Audio panel GMA 340

– Odpovedač (Mode S) Garmin GTX 330

– 2× satelitná navigácia GPS Garmin Aera 550

– Núdzový polohový vysielač ELT AK-451-2-D (AF-AP)

LietadloL-29

Hlavné údaje o lietadle a motore

A. Lietadlo

Rozpätie10,3 m
Dĺžka10,8 m
Výška3,1 m
Plocha krídla19,8 m²
Hmotnosť prázdneho lietadla L-292364 kg
Normálna vzletová hmotnosť lietadla L-293324 kg
Maximálna vzletová hmotnosť lietadla L-293586 kg
Plocha vztlakových klapiek2,77 m²
Plocha krídielok1,50 m²
Výchylky krídielok + – 15°
Rozpätie vodorovných chvostových plôch3,34 m
Plocha vodorovných chvostových plôch3,31 m²
Výchylka výškového kormidla 
 – hore32° + – 1°
 – dole18° + – 1°
Výchylka vyvažovacej plôšky: 
 – hore11° + – 1°
 – dole20° + – 2°
Výchylka stabilizátoru pri polohe vztlakových klapiek: 
 – 0° – 0°15´ + – 5´
 – 15° – 1°40´ + 40´ – 15´
 – 30°  – 3°40´ + – 10´
Plocha zvislých chvostových plôch2,034 m²
Uhol šípu zvislých chvostových plôch37,5°
Výchylka smerového kormidla25°+ – 1°
Tlak v pneumatikách: 
 – predné2,2 + 0,5 kp/cm²
 – hlavné5,5 + 0,5 kp/cm²

B. Motor

Typ motoraM-701c500
Smer otáčania rotoruĽavotočivý v smere letu
Stlačenie kompresoru pri otáčkach
n = 100 %
4,34
Prietočná hmotnosť vzduchu pri otáčkach
n = 100 %
16,7 kg/s
PalivoJET A1
OlejSHELL ASTO 3SP, MK – 8p, MS – 8p
Prepočítaný ťah motoru pri otáčkach
n = 100 %
890 – 40 kp
Hmotnosť suchého motora335 kg+ 2,5 %
Maximálny priemer motora889 mm
Maximálna výška motora980 mm
Dĺžka motora
upevňovacia príruba – predlžovacia rúra
1848 mm
Celková dĺžka motora2113 mm
Kompresorodstredivý, jednostupňový s jednostranným vstupom
Počet a typ spaľovacích komôr7 – trubková

LietadloL-29

Vzletové charakteristiky lietadla

Podmienky: vzlet z betónovej dráhy, pristávacie klapky vysunuté na 15°, maximálne otáčky motora

Vzletová hmotnosť lietadla

3550 kg

 3280 kg

Dĺžka rozbehu do odpútania

740 m

600 m

Vzdialenosť od odpútania do H = 25 m

630 m

500 m

Celková dĺžka vzletu do H = 25 m

1370 m

1100 m

Doba rozbehu do odpútania

31,3 s

25 s

Doba stúpania od odpútania do H = 25 m

15,1 s

12,1 s

Celková doba vzletu do H = 25 m

46,4 s

37,1 s

Rýchlosť pri odpútaní

170 km/h

160 km/h

LietadloL-29

Pristávacie charakteristiky lietadla

Podmienky: suchá pristávacia betónová plocha, intenzívne brzdenie, pristávacie klapky vysunuté na 30°

Poznámka:   Pri pristávaní na trávnatú plochu, alebo na plochu pokrytú nezhutneným snehom sa dĺžka výbehu skracuje. Pri pristátí na mokrú, alebo zľadovatelú plochu sa dĺžka výbehu predlžuje, pretože nie je možné použiť brzdy v plnom rozsahu. Uvedené charakteristiky vzletu a pristátia platia pre podmienky MSA (p = 760 mmHg, t = 15°C) a bezvetrie. Vzletové a pristávacie charakteristiky jednotlivých sérií lietadiel sa navzájom prakticky nelíšia.

 Dĺžka letovej časti pristátia

520 m

Dĺžka výbehu

480 m

Celková dĺžka pristátia z H = 25 m

1000 m

Rýchlosť kĺzania pred pristátím

180 km/h

Rýchlosť dosadnutia

145 km/h

Pristávacia hmotnosť

3240 kg

LietadloL-29

Letové obmedzenia

a, lietadlo bez podvesených bremien:

Maximálna dovolená rýchlosť pre:

  • lietadlá 4. a ďalšej série – v max. = 800 km/h podľa širokej ručičky od výšky H = 0 do H = 1900 m

Maximálne dovolené číslo M pre:

  • lietadlá 4. a ďalšej série – M max. = 0,75 pre H = 1900 m

Maximálny prevádzkový násobok zaťaženia pre normálnu letovú hmotnosť je v rozmedzí – 4 až +8 g pre lietadlá všetkých sérií

Statický dostup lietadla je 10 600 m pre lietadlá všetkých sérií

Upozornenie:  Maximálna povolená výška letu je 7000 m. Nad túto výšku nie je zabezpečený stabilný chod motora.

b, lietadlo s podvesenými bremenami:

Maximálna dovolená rýchlosť pre:

  • lietadlá bez podvesov v max. = 735 km/h podľa širokej ručičky od výšky H = 0 do H = 3200 m
  • lietadlá 4. a ďalšej série – v max. = 800 km/h podľa širokej ručičky od výšky H = 0 do H = 700 m

Maximálne dovolené číslo M pre:

  • lietadlá 4. a ďalšej série – M = 0,7 pre H viac ako 700 m

Maximálny prevádzkový násobok zaťaženia pre normálnu letovú hmotnosť je v rozmedzí – 3,5 až +7 g pre lietadlá všetkých sérií

Statický dostup lietadla je 9500 m pre lietadlá všetkých sérií

Upozornenie: Maximálna povolená výška letu je 7000 m.

c, obmedzenia platné pre lietadlá všetkých sérií:

Maximálna rýchlosť pre vysunutie podvozku …………………………..………. 290 km/h
Maximálna rýchlosť pre vysunutie pristávacích klapiek …………………… 270 km/h
Maximálna rýchlosť vetra z 90° pre vzlet a pristátie ………………………..… 12 m/s

Let  s jedným pilotom je povolený len z prednej kabíny.

Let na chrbte je povolený po dobu 15 sekúnd. Opakovaný let na chrbte je povolený až po 30 sekundách horizontálneho letu. Táto doba je nutná na doplnenie palivovej nádrže pre let na chrbte. Počet letov na chrbte je obmedzený tlakom oleja. Ak tlak oleja poklesne pod 1,2 kp/ cm2 a pri horizontálnom lete sa nezvýši, je nutné do 10 minút pristáť.

Najvyššie dovolené rýchlosti pri brzdení na zemi:

Množstvo paliva v litroch

Najvyššia dovolená rýchlosť brzdenia v km/h

1300 L

140 km/h

1000 L

145 km/h

700 L

150 km/h

400 L

160 km/h

 

LietadloL-29

Hlavné pracovné režimy motora M-701c500

M – 701c500

Voľnobeh na zemi

 Otáčky / min ( % )

35 – 39 %

Teplota výstupných plynov  ( °C )

max. 550 °C

Tlak oleja ( kp/cm2 )

min. 0,5 kp/cm2

Doba chodu motora

10 min

Voľnobeh v H = 1000m

Otáčky / min ( % )

74,8 %

Teplota výstupných plynov  ( °C )

max. 550 °C

Tlak oleja ( kp/cm2 )

min. 0,5 kp/cm2

Doba chodu motora

neobmedzene

Cestovný režim

Otáčky / min ( % )

94 %

Teplota výstupných plynov  ( °C )

600°C

Tlak oleja ( kp/cm2 )

1,8 – 2,5 kp/cm2

Doba chodu motora

neobmedzene

Nominálny režim

Otáčky / min ( % )

97 %

Teplota výstupných plynov  ( °C )

635°C

Tlak oleja ( kp/cm2 )

1,8 – 2,5 kp/cm2

Doba chodu motora

neobmedzene

Maximálny režim

Otáčky / min ( % )

100 % + 0,5  – 1,3

Teplota výstupných plynov  ( °C )

Hp < 5 km – 700 °C

Teplota výstupných plynov  ( °C )

Hp <= 6 km – 705 °C

Teplota výstupných plynov  ( °C )

Hp <= 8 km – 705 °C

Teplota výstupných plynov  ( °C )

Hp <= 10 km – 715 °C

Tlak oleja ( kp/cm2 )

1,8 – 2,5 kp/cm2

Teplota oleja  ( °C )

max.110°C

Doba chodu motora:  – na zemi
– za letu

2 min
6 min

Akcelerácia

Prestavenie POM z voľnobehu na maximál

1 – 2 s

Teplota výstupných plynov krátkodobo

730°C

Doba akcelerácie

na zemi max. 12 s

do Hp = 5 km  14 s
nad  Hp = 5 km 18 s

Povolené prekmity

5 prekmitov s max. prekmitom do 101,5 %
(15 630 ot/min)